Kender du typen?

Er vores humør et personligt anliggende?

Vores eget humør og indstilling har stor indflydelse på den stemning, som sætter dagsordenen på arbejdspladsen. Det ved de fleste godt; men indflydelsen er langt større, end vi umiddelbart regner med.

Hvad handler det egentlig om?

Vi bringer stemninger med os på arbejde og stemninger med hjem fra arbejde. Frustration er ikke så nem at ryste af sig, og dårligt humør smitter. Vores humør smitter af på kolleger, venner og familie, uanset om man vil det eller ej.

Så når chefen er sur og stresset, smitter det af på medarbejderne, og når medarbejderen er i dårligt humør, smitter det ligeledes af på arbejdspladsen.

Det er en sand fornøjelse at læse bogen af Rikke Østergaard: ”Vi havde en fest på arbejdet, men så kom Preben…”

Læs mere: https://www.lederweb.dk/artikler/advarsel-saadan-stopper-du-daarligt-humoer-i-at-sprede-sig/

Dårlig stemning er en ledelsesopgave

Vi tilbringer rigtigt mange timer på vores arbejdsplads i løbet af ugen, og den dårlige stemning vil derfor kunne fylde meget i vores dagligdag. Hvem ønsker at bruge så meget tid og energi på en arbejdsplads, som suger energi i stedet for at give energi og glæde? Sjældent mange i længden.

Det er derfor også en ledelsesopgave at gribe fat i den eller de medarbejdere, som skaber den dårlige stemning. De fleste virksomheder har ikke råd til at sidde det overhørig. Det koster gode medarbejdere, fald i produktion og effektivitet. Omvendt kan det også være uheldigt for en virksomhed at have en chef, som opfører sig dårligt og ikke har de ledelsesevner, der er nødvendige for at skabe en god og sund kultur.

Det kan ligefrem være chefen, der er problemet, og hvad stiller medarbejderne så op?

Det er nødvendigt at konfrontere og ja med den risiko, at reaktionen kan være negativ. Hvis der på arbejdspladsen findes en medarbejderrepræsentant, kan det være en god idé at få denne til at bringe emnet op eller foreslå, at trivsel bliver et emne på et møde. Det kan være angstprovokerende og føles som et personligt angreb; men i længden kan det være, at chefen ikke selv er helt opmærksom på, hvordan han/hun påvirker stemningen.

Sæt regler op for, hvordan vi omgås hinanden på arbejdspladsen

Ved at sætte fokus på trivslen på arbejdspladsen viser ledelsen, at den tager emnet alvorligt, så der skabes rum for, at alle kan føle sig trygge og gå på arbejde med glæde og energi.

Det er en ledelsesopgave på samme niveau som arbejdsmiljøemner i det hele taget. Det viser også udadtil, hvordan virksomheden prioriterer arbejdsglæden, så arbejdspladsen er et rart sted at være.

Inspiration

Til stor inspiration og med en opfordring til ledere, medarbejdere og virksomhedsejere om at læse både artikel og bog af Rikke Østergaard, hvor hun sætter fokus på både gode råd og advarselssignaler:

https://www.lederweb.dk/artikler/advarsel-derfor-flygter-dine-medarbejdere/